onsdag, maj 12

Femte sjukan

Pratade med min kära syster i morse och beklagade mig för att jag inte visst vad som felade stora killen. Han är ju alldeles röd. -Femte sjukan, fick jag till svar. ???
Fick förklarat för mig att det är en barnsjukdom och inget farligt.

Så här skriver de på 1177
Vanlig barnsjukdom
Femte sjukan, även kallad den femte barnsjukdomen, drabbar oftast barn mellan fem och femton år. Vuxna kan också få sjukdomen men de får vanligtvis lite andra symtom än barn.

Barn som får symtom av femte sjukan får ofta ett kraftigt rodnat utslag på kinderna. Ibland har barnet bara utslag, men feber och värk i kroppen kan också förekomma. En del, framför allt vuxna, kan få ont i lederna.
Hos de allra flesta är femte sjukan en lindrig åkomma som går över av sig själv utan kvarstående besvär.

Precis så ser han ut min stora kille.

Bilden är lånad från 1177.

Inga kommentarer: