lördag, november 7

Het tur till affären

Lördag och lilleman ville inte ha sovmorgon som jag trodde. Vaknade strax efter 7. Vi låg kvar en stund i sängen om mös. Kl 8 kom stora killen upp och då gick vi ner och gjorde frukost. 

Dagen har bara gått utan att vi gjort något spec. Bara varit hemma och umgåtts, slappat och inte gjort något. Ganska skön ibland med.

Stekte pannkakor till barnen idag och de åt så det stod härliga till. Det kom några mätta rapar efteråt. 

På kvällen drog vi till Willys för att handla mat för kommande vecka. Vi köpte en del grönsaker och liten var så duktig och hjälpte mig plocka så bra. 2 sec senare ser jag han tar ett stort bett på en grön chili som ligger på hyllan helt nederst. Visserligen spottar han ut biten direkt men jag ser att det brinner i hans lilla mun. Shit, vad gör man nu...

Hade lagt en burk pepparkakor i vagnen så den sliter jag upp och trycker en kaka i hans lilla mun. Han lugnar sig och tuggar glatt. Den brinnande känslan ser ut att försvinna strax efter. Pust. Han är helt otrolig. Känner på mig att jag kommer få många roliga, märkliga, annorlunda minnen av honom.

Stora killen ville att vi skulle gå omvägar så fort han såg en personal. Han skämdes ganska mycket för oss idag. "mamma, man får inte äta NÅGOT i butiken innan man betalat för det". Där får man igen för att man lär sina barn vissa saker. Han kunde inte slappna av förrens lillebror hade ätit upp sina kakor. Gullunge. Alltid lika nogra med rätt och fel. Mammas stolthet.

Det är full fart på oss i affären. Jag har vagnen och storebror tar hand om lillebror eller tvärt om. Handlat får vi alltid i alla fall och så även idag. 

Barnen var uppe lite över sin läggtid båda två. Det gick fort att lägga liten idag med. Har precis lagt stora killen. Han får sitta uppe längre på lördagarna och idag såg vi på hål i väggen ihop. Det är så kul och han skrattar så hjärtligt. Efter programmet var det så dags för säng och vi fortsatte skratta och busa en bra stund. Det är så underbart att höra han skratta så. Vill nästan inte avbryta för att lägga honom men man måste ta sitt ansvar med.

Skall ner och hänga upp lite tvätt sen får jag se om jag lägger mig. Klockan blir lätt för mycket annars.


2 kommentarer:

Lotta sa...

Så hemskt att få en sån bit i munnen.
Fy så starkt det måste ha varit...
Guligt av storebror att bli så brydd.
Han vet hur man får göra och inte, det hör jag det!
Kramen

Anne sa...

Usch stackars liten, bita i en chili!
Ni verkar vara en sån harmonisk och mysig familj <3
Ha en skön dag! Kram