söndag, maj 3

Bananpannkakor

Provade på ett nytt recept igår. Pannkakor med banan. De blev riktigt goda får jag säga, så här får ni receptet om ni vill prova.

4 portioner

2 mogna bananer, mosade
2 1/2 dl lättmjölk
1 ägg
225 g grahanmsmjöl (drygt 3 1/2 dl)
1 1/2 tsk bakpulver
2 msk fruktos (det hoppade jag och de blev goda ändå)
1/2 tsk kanel
55 g pekannötter, grovhackade (de hoppade jag med då min 1-åring skulle äta med)
olja till pensling

Förslag till servering:
naturell yoghurt och honung

Gör så här:
Mixa bananer, mjölk och ägg i en skål.
I en anan skål blandar du mjöl, bakpulver, fruktos och kanel.
Gör en grop mitt i mjölet och häll i bananblandningen.
Blanda till en slät smet, rör sedan i nötterna.
Låt en stekpanna bli riktigt het på låg värme och pensla den med lite olja.
Klicka ut smeten i pannan och vänd den så att smeten rinner ut.
Stek ett par min tills det börjar bubbla på ytan. Vänd pannkakan och grädda i ytterligare ett par min till den blir gyllenbrun.
Det blir ca 16 pannkakor av smeten.

Njut!

(receptet hittade jag i: Stora boken om GL+ dieten av Fiona Hunter med Susannah Blake)

Inga kommentarer: