lördag, juni 2

Dags att bota min allergi

I år har min allergi verkligen blossat upp ordentligt igen och besvärar mig mer än tidigare. Det är en tablett varje morgon och en varje eftermiddag för att klara dagen utan allt för mycket besvär.
Först har jag lyssnat på alla rapporter om att det i år är extra mycket pollen mm mm. Logist så klart att jag då har mer besvär än vanligt. Nåt jag inte har brytt mig om att fundera över är min egen allmänna hälsa. Självklart spelar den stor roll. Jag har slarvet med maten. Ätit dålig mat och massa onödigheter under en period. Jag har inte tagit hand om mig själv alls tyvärr.

Det får bli en ändring innan jag kliar sönder mina ögon helt. En ändring behövs även för hela familjen. Ut med allt onödigt dåligt bröd och in med mer bra mat. Kyckling, lax, fina grönsaker och goda frukter. Allt som jag egentligen gillar mer än den där dåliga maten.
Sen finns det ju egentligen så mycket bra mat som dessutom går riktigt fort att laga. Bra för en som mig som inte gillar att laga mat. Ja, jag vet. Lite ovanligt men jag har turen att hittat en att leva med som inte bara älskar mig med alla mina brister utan även älskar att laga mat och exprementera fram goda rätter till oss.

Nästa vecka är jag troligen ledig och då får jag lägga lite av tiden till att planera matlistor och planera inköp till de. Laga lite lunchlådor inför jobb mm. Skapa lite struktur med mat och motion igen. Jag kommer bli piggare och min allergi kommer förbättras. Jag vet ju det.

En skrämmande tanke är att om jag påverkas så av allt detta dåliga är hur det då påverkar mina underbara barn. Visserligen är jag mer noga med vad de äter än jag är med vad jag själv äter så det är inte lika illa där (ännu).
Att ge sina barn alla dessa mackor, friterad mat, behandlad mat mm utan egentligt innehåll är absolut inte bra och något jag verkligen försöker undvika. De skall ju bygga upp sina små kroppar till att bli starka och hålla hela livet. Då är det min plikt som förälder att ge de den bästa hjälpen jag kan. Nu har jag två friska, starka, sunda killar som äter lagom och bra och rör på sig. Lilleman mer än storebror såklar men det jobbar vi på att ändra.

Det blev ett lite längre inlägg men ibland bara tankarna behöver komma ut. En påminnesle till mig själv med så jag håller fokus.  Allt blir så mycket lättare nu när det är sommar med. En bra tid på året att göra en förändring. Ladda lite härlig D-vitamin i solen (med en allergitablett i kroppen) och lägga upp en  hållbar plan.



1 kommentar:

Anonym sa...

Älskling Det är inga problem med dina barn. Friska och sunda. En allsidig kost är det bästa. Balans är ordet som jag tror mest på. Bra med eftertanke ibland men låt det inte ta för stor proportioner. Kram M