fredag, november 4

Bröd med lite kolhydrater


Ursäkta den dåliga bilden men jag kom på det mitt under förberedninge av en skiva.

Som jag skrev om innan har jag och lilleman gett oss på lite brödbak här hemma.
Det är ett bröd med mycket nötter så man måste gilla det för att gilla detta bröd.
Själv tycker jag det är som godast när det är fryst och jag tinar det i brödrosten och sedan äter det rostat med smör och ost.

Ingredienser:
50 g smör
100 g blandade nötter, t ex hasselnötter och mandlar
4 dl hela linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl torkade gojibär (extra C-vitamin) eller torkad frukt efter smak
50 g kruskakli
2 tsk bakpulver
1 1/2 msk malda brödkryddor
1 dl créme fraiche
250 g keso (jag använde 1 burk kesella då jag inte hade keso hemma)
6 ägg
2 msk solrosfrön

Gör så här:
  • Sätt på ugnen på 175 grader
  • Smält smöret
  • Hacka nötterna grovt
  • Blanda alla ingredienser utom solrosfrön i en skål och häll över blandningen i en väl smord form
  • Strö över solrosfrön och grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.
Kommer tyvärr inte ihåg var eller vem jag fick det av. Har haft det länge i min dator utan att prova.

Lycka till om ni provar.

2 kommentarer:

Popprinsessan sa...

Låter spännande! Jag har ett annat recept också om du kan få om du vill. Utan lika mkt nötter. Fast jag älskar nötter :-)

Hoppas du har en skön helg,
kram!

Popprinsessan sa...

http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/frukostfrallor-rutor-lchf/
Gott med smör och ost på. Brucar micra det några sekunder så att det blir lite ljummet. Höll sig riktigt bra i en påse i en vecka.
Kram