fredag, december 31

Mot våren

Nu går vi mot våren och mina tankar har börjat lite kring hur trädgården skall se ut. Har en ny rabatt jag vill fixa med och hur gör jag det bäst. Jag är fortfarande okunnig inom området och önskar mig bra och tydliga trädgårdsböcker. Är det någon som vet om några bra så snälla tipsa mig om det.


När vi flyttade till vårat hur vi bor i idag hade jag inget som helst intresse för trädgårdsskötsel, blommor eller nåt åt det hållet. Jag hade tåliga krukväxter inne som tåldes att glömmas bort. Min tidigare trädgård bestod av en enda fyrkantig gräsmatta omgiven av en häck.
Lättskött trädgård skrev jag i beskrivningen inför uthyrningen av huset

Vi flyttade in i vårt hus Augusti 2007 och då meddelade älsklingen att det var mitt ansvar att ta hand om rabatten. ???? Nej, inte en chans. Den skall bort eller så får du ta hand om den själv. Nu var det mot slutet av sommaren och älsklinge stod på sig.


En bild från visningen av huset

Ok, jag skall visa honom hur oduglig jag är tänkte jag och började pilla lite. Nu visade det sig att jag gillade väldigt mycket och det gav mig ett lugn när jag höll på. Så på den vägen är det. Nu är jag ofta ute och plockar. Har förnyat och ändrat om lite och det är bara kul. Har byggt en jodgubbsrabatt som exploderat av plantor så nästa sommar har vi mycket jordgubbar att gotta oss med. Planterade även en hallonbuske och sockerärtor. Allt tog sig och smakade bara så gott. En kruka med smultron som varade ända till oktober hade vi med.

Mycket har hänt sedan visningsbilden


Nu blommar det lite över allt här när det är vår sommar och höst och jag älskar det. Det är så fint att se på och sprider ett lugnt och välbehag inom mig. Tack min älskling för att du tvingade på mig detta.



Nästa sommar blir det mycket mer och som sagt har jag planer på en ny rabatt.


Inga kommentarer: