onsdag, oktober 20

Play Doh

Just nu sitter lilleman och fixar och trixar med sin, för stunden, rosa Play Doh. Full koncentration är det i alla fall.

Jag sitter med min dator och väntar på att kycklingbenen skall bli klara i ugnen. Vi har redan ätit middag så kycklingen är till kommande luncher och mellanmål. Måste laga lite mat och fylla på frysen med. Just nu är det tomt och jag saknar det väldigt av och till när ork och tid tryter.

Båda mina killar älskar att leka med Play Doh. De kan båda sitta med det i timmar och det är ovanligt för båda av de.
Vi har en hel del formar och redskap för Play Doh från när min stora kille var liten. Då hade jag inte inte detta toppen recept utan köpte all den dyra leran i butikerna.

Play Doh recept:

4 dl mjöl
1,5 dl salt
2 msk citronsyra
2 msk olja
3 dl kokande vatten

Gör:
Blanda alla torra ingredienser för sig. Blanda Vatten, karamellfärg och olja. Blanda ihop de båda.
Börja med mindre mängd mjöl så inte degen blir för torr och hård.

Förvara den i en påse så håller den länge.

När jag bakar det brukar det vara ganska bra fördelning på ingredienserna.

Inga kommentarer: