fredag, december 25

Jul

I år firar vi jul på Island. Älsklingen är där ifrån så nästan hela hans familj och släkt bor kvar där.
Flyget hit gick över förväntan bra. Jag har blivit så mesig på äldre dar. Skiträdd för att flyga helt enkelt.

Den 23:e var en lugn dag. Vi åkte på lite shopping innan det var dags för middag hos svärmor.
Älsklingens syster har en arbetskamrat som åker runt och är tomte för sina kollegor. Han kom dagen innan julafton till Ama (farmor). Liten har alltid älskat tomten men i år har han visst blivit väldigt rädd. Filmen talar tydligt för det. Stackars liten. Det gick lite lite bättre efter en stund men helt happy blev han aldrig. Paket ville han inte ha.

På Island finns det 13 tomtar och de lägger alla var sin klapp i skon som barnen ställer i fönstret 13 dagar före jul. Om barnen inte är snälla får de en potatis i skon. En ganska bra tradition tycker jag. Nu var vi ju inte här så många dagar innan jul men på julafton fick till och med jag en klapp i skon.

Ett smyckesskrin fick jag. Tänk att tomten här på Island visste att jag inte hade något och att jag älskar vita saker.

Liten hade lärt sig från dagen innan att det stod paket i fönstret så han såg det direkt.
På julafton är det tradition att man åker och tänder ett ljus och läggen en krans/kvist på graven till familj. Det gjorde vi och alla andra i Rejkavik. Polisen var ute och dirigerade all trafik.

Det var väldigt mysigt på kyrkogården. Mycket folk och massor av lyktor. Såg några familjer som tagit med vin och glas och stod vid graven och skålade "med" sina avlidna släktingar.


Efter det åkte vi tillbaka och gjorde oss i ordning för kvällen. Vi firade jul hos svärmor med älsklingens systrar och familjer. Vi var 10 st. Lagom i en lägenhet på 3 rum och kök. Maten var rypa och lamstek.


Vi var hemma hos Älsklingens syster runt 22. Hon och hennes son skulle övernatta hos hennes festman så vi hade lägenheten helt för oss själva.

Jag fick en dvd av min mamma med flera gamla super 8 filmer hon fått lagt in på dvd. Det var hur kul som helst att se mig och min syster som små och alla i familjen när de var unga. Vi såg en del av den innan vi gick i säng.





2 kommentarer:

Robin sa...

Ni borde lägga upp videon #när Oliver skrämmer Tomten# på yuo tube

Jenny sa...

Kikar in och önskar gott nytt år i förskott! Många kramar Jenny