tisdag, augusti 25

Synd att kalla det vandring

Idag var så första dagen på min skola igen. Vi skulle starta denna terminen med en gemensamhetsdag där vi skulle ut och vandra, göra några samarbetslekar och äta lite mat ihop.

Vandringen var en promenad på ca 20 minuter från där vi parkerade till där vi skulle vara resten av dagen. Sen gick vi samma promenad hem igen. Hade sett för mig lite mer fysiskt men men...

När vi kom fram till målet bjöds det på goda smörgåsar. Synd att jag hade ätit en ordentlig frukost. En macka gick alltid ner. Det var en skön början på dagen. Vi fick pratat av oss lite om vad vi gjort i sommar mm.

Sen drog övningarna igång. Dagen gick lite i kommande ämnes tecken, nämligen Grupp psykologi.

Fem stationer med olika övningar. Vi blev indelade i fem lag.

* Alla fick bindel för ögonen och ett stort rep i handen. Nu skulle vi bilda en fyrkant. Tessan tog komandot direkt i vår grupp. Vi samarbetade sämst i denna övning men ändock skapligt. Vi löste den på utsatt tid.

* Det låg en liten matta på marken som ALLA skulle vara på samtidigt som vi skulle vända på den. Den var lite klurig och här var det jag som tog komandot och vi löste det överraskande fort.

*Alla skulle bli lyfta över huvudet. Det var den instruktionen vi fick. Nästan utan kommunikation bara vi gjorde den supersnabbt. Ingen som styrde utan alla var rörande överens.

*En gåta med flera direktiv och utifrån de skulle man svara på en fråga. Den klarade vi inte. Var väldigt nära men tiden tog slut. 5-10 min mer så hade vi löst det. Här var det jag och Tessan som körde.

*En person fick en färdigbyggd legofigur i handen. Vi andra fick inte se utan hon skulle beskriva den för oss så vi kunde bygga samma figur av de bitarna vi hade löst framför oss.
Efter halva tiden fattade vi att det var extra svårt för det fanns inte exakt samma bitar eller samma färger på bitarna. Men vi löste den ändå. Lite mer delaktighet av de andra men inte helt

Efter övningarna var det dags för lunch. En av ledarna kom ut ur huset och meddelade att det fanns en massa påsar i huset med mat. Vi fick lösa det bäst vi ville.
Suck, jag som trodde vi skulle slippa allt det där med matstyr och bli bjudna. Nu fick vi tillsammans laga maten efter ingredienserna som fanns. Jag höll mig lite i bakrunden här. Utan recept är jag lite vilse.

Det blev wokade grönsaker på lägerelden, coscos, yoghurtsås, och kyckling (färdiggrillad). Väldigt gott får jag säga.

Eftersom jag inte var så delaktig i matlagningen fick jag dra mitt strå till stacken och diska. Vi åt på papperstallrikar med plastbestick så det var inte så mycket disk.

Avslutningsvis var det bara att analysera dagen och sen var det färdigt. Dagen flög förbi. Tänk om man kunde ha undervisningen i samma miljö med samma underbara väder. Så mycket lättare allt hade varit.



2 kommentarer:

Lotta sa...

Såna där övningar är ju så himla roliga och intressanta.
Vem tar kommandot?
Vem följer?
Vem klurar i tysthet?
Vi har gjort lite sånt när vi haft arbetslagsutbildningar för några år sedan.
Kramen

Anne sa...

Åh det låter som om ni hade en riktigt rolig dag! Jag gillar verkligen sådana övningar.
Så bra att receptet fanns, det sak jag testa till helgen!
Hoppas att du får ytterligare bra dag i skolan, själv ska jag jobba kvällen...
Ha det bäst! Kram